We help people get into good flow.

Friedhelm Müller

Friedhelm Müller Echaz Consulting

Echaz-Consulting is a consulting firm based in Freiburg im Breisgau, Germany, offering consulting, training and coaching.

The company was founded in Reutlingen in 2008 by Friedhelm Müller. It is named after the "Echaz" river which flows through the middle of the town.

This name was retained despite the move to Freiburg im Breisgau. The name "Echaz" comes from Celtic and roughly translated means “flowing water”. We are internationally active and network globally.

Our Consulting Team

We cooperate on a project-related basis with partners who bring different personal and professional skills with them. We see who fits the task.

Our cooperation partners work as executives and project managers in companies, are active as consultants, trainers and coaches or come from scientific research and academia.

What is important to us

Your needs are the anchor...

... for our activities. We design our services accordingly.

We combine the down-to-earth with the visionary, develop future-oriented visions with you and organize projects for their implementation – according to what is important to you.

Empathically balancing polarities

The way we consult and coach ...

  • appreciative, recognizing, and simultaneously confronting
  • serious and conscientious and at the same time light, humorous and with heart
  • conceptually sound, yet flexible and solution-oriented in practice
  • determined and persistent on topic and at the same time reacting attentively and flexibly
  • favouring pragmatic concepts, at the same time sceptical about too fast solutions.

Friedhelm Müller

Jahrgang 1957

Seit über 20 Jahren bin ich als Berater, Trainer und Coach aktiv und unterstütze Menschen, Teams und Organisationen, ihre Wahrnehmung zu schärfen, wirksam zu handeln und Neues in die Welt zu bringen.

Seit über 20 Jahren bin ich als Berater und Coach aktiv und unterstütze Menschen, Teams und Organisationen, ihre Wahrnehmung zu schärfen, sich neu auszurichten und wirksam zu handeln.

Von meinen vielfältigen Erfahrungen profitieren meine Kunden: seit 2001 selbstständig als Berater und Coach, davor in der IT-Branche Projektleiter, Programmierer und Technologieberater. An der Universität habe ich mein Studium als Diplom Sozialwissenschaftler abgeschlossen und danach in Forschungsprojekten mitgearbeitet.

Neues lernen ist für mich eine große Freude, u.a.: Organizations & Systems Development (Gestalt Institute of Cleveland, USA); Systemische Organisationsberatung und Lösungsfokussierte Führung (SySt-Institut München); Szenisches Rollenspiel, Psychodrama (wib, Berlin); Gestalttherapie (IGG, Berlin); Systemische Gruppendynamik (OSB-International, Wien); Selbstdestruktive Persönlichkeitsanteile im Coaching (Hephaistos, München); Grundlagen Design Thinking (OOSE, Hamburg);

Zertifizierungen: Unternehmensberater (FH Wiener Neustadt); »Project Management Professional« (PMI®); »Professional Scrum Master« (Scrum-Org®)

Mein professioneller Hintergrund: seit 2001 selbständig als Berater, Trainer und Coach selbstständig, davor Projektleiter in der IT-Branche sowie Anwendungsentwickler, Technologieberater. Studium der Sozialwissenschaften und Mitarbeit in sozialwissenschaftlichen Forschungsprojekten bevor ich die neue Profession des Programmierens lernte.

Neues lernen ist für mich eine große Freude, u.a. in Organizations & Systems Development (Gestalt Institute of Cleveland, USA); Systemische Organisationsberatung und Lösungsfokussierte Führung (SySt-Institut München); Szenisches Rollenspiel, Psychodrama (wib, Berlin); Gestalttherapie (IGG, Berlin); Systemische Gruppendynamik (OSB-International, Wien); Kommunikation und Interaktion (Aruna-Institut).

Uwe Feddern

Jahrgang 1961

ist Experte für Organisationsentwicklung, Prozessmanagement und Projektmanagement. Er ist Gründungsgesellschafter und Geschäftsführer der BPM&O Managementberatung und der BPM&O Akademie in Köln.

Zuvor war Herr Feddern als Managing Partner in einer Unternehmensberatung – neben der Leitung von Change-Projekten – als Ausbildungsleiter für eine berufsbegleitende Ausbildung in Organisationsentwicklung verantwortlich. Außerdem war er mehrere Jahre im Management eines internationalen Technologie-Konzerns tätig, u.a. als Leiter SW-Entwicklung.

Er ist der Autor des E-Books „Digitale Transformation prozessorientiert umsetzen“. Zusammen mit Thilo Knuppertz hat er das Buch „Prozessorientierte Unternehmensführung – Prozessmanagement ganzheitlich einführen und verankern“ verfasst.

ist Experte für Organisationsentwicklung, Prozessmanagement und Projektmanagement. Er ist Gründungsgesellschafter und Geschäftsführer der BPM&O Managementberatung und der BPM&O Akademie in Köln.

Zuvor war Herr Feddern als Managing Partner in einer Unternehmensberatung – neben der Leitung von Change-Projekten – als Ausbildungsleiter für eine berufsbegleitende Ausbildung in Organisationsentwicklung verantwortlich. Außerdem war er mehrere Jahre im Management eines internationalen Technologie-Konzerns tätig, u.a. als Leiter SW-Entwicklung.

Er ist der Autor des E-Books „Digitale Transformation prozessorientiert umsetzen“. Zusammen mit Thilo Knuppertz hat er das Buch „Prozessorientierte Unternehmensführung – Prozessmanagement ganzheitlich einführen und verankern“ verfasst.

Harald Heppner

Jahrgang 1963

Dipl. Ing. Harald Heppner ist ein erfahrener Coach, Berater, Moderator, Keynote Speaker mit mehr als 25 Jahren Projekt- und Führungsverantwortung und nachgewiesenen Erfolgen in den Bereichen Führung, Organisations- und Führungskräfte-entwicklung und Coaching.

Dipl. Ing. Harald Heppner ist ein erfahrener Coach, Berater, Moderator, Keynote Speaker mit mehr als 25 Jahren Projekt- und Führungsverantwortung und nachgewiesenen Erfolgen in den Bereichen Führung, Organisations- und Führungskräfte-entwicklung und Coaching.

Seine 35-jährige internationale Businesserfahrung in verantwortlichen Positionen, sowie seine Ausbildungen zum systemischen Organisationsentwickler, Trainer und Coach liefern das erforderliche Know-how für eine nachhaltige Beratung und Prozessbegleitung. Darüber hinaus hat Hr. Heppner Zertifizierungen sowohl im klassischen wie auch im agilen Projektmanagement. Er kennt das Projektgeschäft aus verschiedensten Perspektiven – Trainer, Projektleiter, PMO, Lenkungsausschuss.

Harald Heppner hat einen breiten Erfahrungsschatz und Wissen in Veränderungsprozessen, der Integration neuer Unternehmensteile oder Unternehmen sowie dem Aufbau und Transfer von Tätigkeiten nach Near- und Offshore.

Seine 35-jährige internationale Businesserfahrung in verantwortlichen Positionen, sowie seine Ausbildungen zum systemischen Organisationsentwickler, Trainer und Coach liefern das erforderliche Know-how für eine nachhaltige Beratung und Prozessbegleitung. Darüber hinaus hat Hr. Heppner Zertifizierungen sowohl im klassischen wie auch im agilen Projektmanagement. Er kennt das Projektgeschäft aus verschiedensten Perspektiven – Trainer, Projektleiter, PMO, Lenkungsausschuss. Harald Heppner hat einen breiten Erfahrungsschatz und Wissen in Veränderungsprozessen, der Integration neuer Unternehmensteile oder Unternehmen sowie dem Aufbau und Transfer von Tätigkeiten nach Near- und Offshore.

Hans Baumeister

Jahrgang 1956

Zwei Blickwinkel, die mir wichtig sind: zum einen der Dialog mit den Menschen und ihren individuellen Interessen und Wünschen, zum anderen der Blick auf die Prozesse und Strukturen in der Organisation und deren Auswirkungen auf Zusammenarbeit.

Zwei Blickwinkel, die mir wichtig sind: zum einen der Dialog mit den Menschen und ihren individuellen Interessen und Wünschen, zum anderen der Blick auf die Prozesse und Strukturen in der Organisation und deren Auswirkungen auf Zusammenarbeit.

Hintergrund: Studium der Sozialpädagogik (Dipl.-Soz.-päd) und Betriebswirtschaft // 14 Jahre im sozialen Feld tätig: Leitung eines Jugendzentrums, Veränderungsarbeit, Marketing// seit 29 Jahren selbständiger Berater, Trainer und Coach; Dozent am Hernstein Institut Wien; Lehrauftrag an der Universität Augsburg //

Weiterbildungen: Moderation, Coaching, Change-Management; Systemische Beratung; Strukturaufstellungen in Organisationen.

Hintergrund: Studium der Sozialpädagogik (Dipl.-Soz.-päd) und Betriebswirtschaft // 14 Jahre im sozialen Feld tätig: Leitung eines Jugendzentrums, Veränderungsarbeit, Marketing// seit 29 Jahren selbständiger Berater, Trainer und Coach; Dozent am Hernstein Institut Wien; Lehrauftrag an der Universität Augsburg //

Weiterbildungen: Moderation, Coaching, Change-Management; Systemische Beratung; Strukturaufstellungen in Organisationen.

Marina Barz

Als Beraterin, Trainerin und Coach begleite ich Menschen und Organisationen auf ihren Wegen der Veränderungen, damit sie Neues entdecken und ihre Ressourcen optimal nutzen können.

Ich bin seit 20 Jahren selbständig. Früher war ich in unterschiedlichen pädagogischen Bereichen tätig. Ich gelernte Bankkauffrau und habe sowohl Betriebswirtschaftslehre als auch Pädagogik studiert.

Neues zu entdecken und Lernen sind für mich Lebensthemen: Gestaltpädagogik (IGG Berlin, Systemische Organisationsberatung (IGST Heidelberg und Managementzentrum Witten) Systemische Strukturaufstellung (M. Varga v. Kibed) „Ich-Entwicklung“ (T. Binder ,Berlin).

Meine eigenen Veränderungen und die von anderen Menschen und Organisationen speisen meine Neugierde und meinen Willen zum Lernen.

Ich bin seit 20 Jahren selbständig. Früher war ich in unterschiedlichen pädagogischen Bereichen tätig. Ich gelernte Bankkauffrau und habe sowohl Betriebswirtschaftslehre als auch Pädagogik studiert.

Neues zu entdecken und Lernen sind für mich Lebensthemen: Gestaltpädagogik (IGG Berlin, Systemische Organisationsberatung (IGST Heidelberg und Managementzentrum Witten) Systemische Strukturaufstellung (M. Varga v. Kibed) „Ich-Entwicklung“ (T. Binder ,Berlin).

Meine eigenen Veränderungen und die von anderen Menschen und Organisationen speisen meine Neugierde und meinen Willen zum Lernen.

Sabine Lendorf-Sandler

Jahrgang 1961

Als Beraterin verstehe ich mich als Fachfrau für Kommunikation und Zusammenarbeit. Ich biete meinen Kunden neue Blickwinkel auf ihre Situation. So zeigen sich Handlungsalternativen in scheinbar unlösbaren Situationen in der Führung, im Team oder mit Kunden.

Als Beraterin verstehe ich mich als Fachfrau für Kommunikation und Zusammenarbeit. Ich biete meinen Kunden neue Blickwinkel auf ihre Situation. So zeigen sich Handlungsalternativen in scheinbar unlösbaren Situationen in der Führung, im Team oder mit Kunden. Ich fokussiere den Blick auf Lösungen und bevorzuge pragmatische Vorgehensweisen – weniger ist oft mehr.

Mein professioneller Hintergrund: Studium der Wirtschaftspsychologie und Betriebswirtschaft // 20 Jahre Personalentwicklerin im Finanzbereich, davon fünf Jahre Leitung der Führungskräfte-Entwicklung // seit 2010 selbstständig // zertifizierter Senior Coach des BDP (Berufsverband Deutscher Psychologen) Weiterbildungen// systemische Beratung und Strukturaufstellungen // Coaching in Veränderungsprozessen //

Ich fokussiere den Blick auf Lösungen und bevorzuge pragmatische Vorgehensweisen – weniger ist oft mehr.

Mein professioneller Hintergrund: Studium der Wirtschaftspsychologie und Betriebswirtschaft // 20 Jahre Personalentwicklerin im Finanzbereich, davon fünf Jahre Leitung der Führungskräfte-Entwicklung // seit 2010 selbstständig // zertifizierter Senior Coach des BDP (Berufsverband Deutscher Psychologen) Weiterbildungen// systemische Beratung und Strukturaufstellungen // Coaching in Veränderungsprozessen //

Friedhelm Müller

Born 1957

For more than 20 years I have been active as a consultant, trainer and coach, supporting people, teams and organisations to heighten their awareness, act effectively and bring new things into the world.

For more than 20 years I have been active as a consultant and coach, supporting people, teams and organizations to heighten their awareness, realign themselves and act effectively.

My clients benefit from my diverse experience: Since 2001 I have been self-employed as a consultant and coach focussing on leadership. Before that, I was a project manager, programmer and technology consultant in the IT business. In 1982 I graduated from university with a degree in social sciences and worked in in social science projects until 1985.

Learning new things is a great pleasure for me, among others: Organizations & Systems Development (Gestalt Institute of Cleveland, USA); Systemic Organizational Consulting and Solution Focused Leadership (SySt-Institute Munich); Scenic Role Play, Psychodrama (wib, Berlin); Gestalt Therapy (IGG, Berlin); Systemic Group Dynamics (OSB-International, Vienna); Self-Destructive Personality Traits in Coaching (Hephaistos, Munich)

Professional background: since 2001 self-employed as a consultant, trainer and coach, before that project manager in the IT industry as well as application developer and technology consultant. I studied social sciences and worked in social science research projects before I learned the new profession of programming.

Learning new things is a great pleasure for me, including Organizations & Systems Development (Gestalt Institute of Cleveland, USA); Systemic Organizational Consulting and Solution-Focused Leadership (SySt-Institute Munich); Scenic Roleplay, Psychodrama (wib, Berlin); Gestalt Therapy (IGG, Berlin); Systemic Group Dynamics (OSB-International, Vienna); Communication and Interaction (Aruna-Institute).

Uwe Feddern

Born 1961

Uwe Feddern

Uwe is an expert in organizational development and business process management and provides advice across a number of sectors regarding the design of process-oriented organization. He is a founding and managing partner of BPM&O management consultancy and BPM&O Akademie in Cologne.

Previously, as managing partner of a consultancy firm,Uwe was responsible for the management of change projects and was also training manager for organizational development. For several years he was a manager in an international technology group holding roles such as head of software development.

He is the author of the eBook “Digital Transformation: A Process-oriented Approach - Guidelines for Getting Started with Process Organization“. Together with Thilo Knuppertz, he co-authored the book “Prozessorientierte Unternehmensführung – Prozessmanagement ganzheitlich einführen und verankern” ("Process-oriented Business-Management - Holistically Implementing and Establishing Process-Management").

Uwe is an expert in organizational development and business process management and provides advice across a number of sectors regarding the design of process-oriented organization. He is a founding and managing partner of BPM&O management consultancy and BPM&O Akademie in Cologne.

Previously, as managing partner of a consultancy firm,Uwe was responsible for the management of change projects and was also training manager for organizational development. For several years he was a manager in an international technology group holding roles such as head of software development.

He is the author of the eBook “Digital Transformation: A Process-oriented Approach - Guidelines for Getting Started with Process Organization“. Together with Thilo Knuppertz, he co-authored the book “Prozessorientierte Unternehmensführung – Prozessmanagement ganzheitlich einführen und verankern” ("Process-oriented Business-Management - Holistically Implementing and Establishing Process-Management").

Harald Heppner

Born 1963

Dipl. Ing. Harald Heppner is an experienced coach, consultant, facilitator and keynote speaker with more than 25 years of project and leadership responsibility and proven success in the areas of leadership, organizational and leadership development and coaching.

Dipl. Ing. Harald Heppner is an experienced coach, consultant, facilitator and keynote speaker with more than 25 years of project and leadership responsibility and proven success in the areas of leadership, organizational and leadership development and coaching.

His 35 years of international business experience in responsible positions, as well as his training as a consultant for systemic organizational development, trainer and coach provide the necessary know-how for sustainable consulting and process support. Furthermore, Harald is certified in both classic and agile project management. He knows the project business from various perspectives - trainer, project manager, PMO, steering committee.

Harald has a wide range of experience and knowledge in change processes, the integration of organizational units or companies and the development and transfer of activities to nearshore and offshore.

His 35 years of international business experience in responsible positions, as well as his training as a consultant for systemic organizational development, trainer and coach provide the necessary know-how for sustainable consulting and process support. Furthermore, Harald is certified in both classic and agile project management. He knows the project business from various perspectives - trainer, project manager, PMO, steering committee.

Harald has a wide range of experience and knowledge in change processes, the integration of organizational units or companies and the development and transfer of activities to nearshore and offshore.

Hans Baumeister

Born 1956

Two perspectives are important to me: on the one hand, dialogue with people and their individual interests and wishes, and on the other hand, the view of processes and structures in the organization and their effects on cooperation.

Two perspectives are important to me: on the one hand, dialogue with people and their individual interests and wishes, and on the other hand, the view of processes and structures in the organization and their effects on cooperation.

Background: Studies in social pedagogy (Dipl.-Soz.-päd) and business administration; 14 years working in the social field, management of a youth centre, change work, marketing; independent consultant, trainer and coach for 29 years; lecturer at the Hernstein Institute Vienna; teaching position at the University of Augsburg.

Further qualifications: Facilitation, coaching, change management; systemic consulting; structural constellations in organizations.

Background: Studies in social pedagogy (Dipl.-Soz.-päd) and business administration; 14 years working in the social field, management of a youth centre, change work, marketing; independent consultant, trainer and coach for 29 years; lecturer at the Hernstein Institute Vienna; teaching position at the University of Augsburg.

Further qualifications: Facilitation, coaching, change management; systemic consulting; structural constellations in organizations.

Marina Barz

I support people and organisations on their paths of change, so that they can discover new things and make the best use of their resources.

I have been self-employed for 20 years as a consultant, trainer and coach. Before that I was active in different pedagogical areas. I am a trained banker and studied both business administration and education.

Discovering new things and learning are life themes for me: Gestalt pedagogy (IGG Berlin, Systemic organisational consulting (IGST Heidelberg and Managementzentrum Witten) Systemic structural constellation (M. Varga v. Kibed) "Ego-Development" (T. Binder ,Berlin).

My own changes and those of other people and organizations feed my curiosity and my will to learn.

I have been self-employed for 20 years as a consultant, trainer and coach. Before that I was active in different pedagogical areas. I am a trained banker and studied both business administration and education.

Discovering new things and learning are life themes for me: Gestalt pedagogy (IGG Berlin, Systemic organisational consulting (IGST Heidelberg and Managementzentrum Witten) Systemic structural constellation (M. Varga v. Kibed) "Ego-Development" (T. Binder ,Berlin).

My own changes and those of other people and organizations feed my curiosity and my will to learn.

Sabine Lendorf-Sandler

Born 1961

As a consultant I see myself as a specialist in communication and cooperation. I offer my clients new perspectives on their situation. Thus, alternative courses of action become apparent from seemingly unsolvable Leadership situations, in the team or with clients.

As a consultant I see myself as a specialist in communication and cooperation. I offer my clients new perspectives on their situation. Thus, alternative courses of action become apparent from seemingly unsolvable Leadership situations, in the team or with clients. I focus on solutions and prefer pragmatic approaches - less is often more.

My professional background: Studies in business psychology and business administration; 20 years as a personnel developer in the financial sector, five of which were spent as head of executive development; self-employed since 2010; certified Senior Coach of the BDP (Professional Association of German Psychologists).

Further qualifications: systemic consulting and structural constellations; coaching in change processes.

I focus on solutions and prefer pragmatic approaches - less is often more.

My professional background: Studies in business psychology and business administration; 20 years as a personnel developer in the financial sector, five of which were spent as head of executive development; self-employed since 2010; certified Senior Coach of the BDP (Professional Association of German Psychologists).

Further qualifications: systemic consulting and structural constellations; coaching in change processes.